/*

7 Apr 2014

Hidup Segan , Mati Tak Mau

Assalamualaikum & Salam Sejahtera!


Krikk.. Krikk..

Pasti bosan baca tajuk entry ini. Hahaha. Skema gilaa kot. Peribahasa Melayu uols! Yang penting aku update. Taktau pulak kenapa aku rajin pulak update blog harini. Nak kata sekolah balik awai tak jugak, balik pukul 5 harini . Mungkin sebab nak dapat duit banyak kot harini. Aminn. Hahaha

Hidup segan Mati tak mau bermaksud orang yang hidupnya melarat atau boleh dikatakan sangat miskin. Mula-mula aku ingatkan peribahasa ini tentang sampah masyarakat tu. Nasib baik aku rajin buat research. Kalau tak sampai ke tua aku ytak tahu .

Apa yang aku nak simpulkan disini ialah kita sebagai orang yang berada hendaklah bersedekah kepada orang yang macam peribahasa itu. Bukan hendaklah , WAJIBLAH! Sebagai orang Islam, 20% daripada harta kita bukan harta kita sebaliknya harta orang-orang miskin ni. 

Aku juga cuba untuk bersedekah walaupun sedikit. Aku selalu set mind aku bersedekah tidak membuatkan aku miskin malah bertambah kaya. Jadi, jom kita bersihkan harta kita dengan bersedekah. Tak banyak pun, sedikit pun takpa . Yang penting ikhlas :)

Rasulullah SAW bersabda : 
"Saya pernah berdiri di pintu syurga, ternyata yang saya lihat bahwa kebanyakan penghuninya adalah orang-orang miskin, sedangkan orang-orang kaya tertahan (iaitu belum diperkenankan masuk syurga dahulu)" ( HR Bukhari dan Muslim )

3 comments:

  1. betul tu... setuju sgt... baju2 yg kita xguna pastu jadikan kain buruk, better bagi mereka :)

    ReplyDelete
  2. banyak kebaikan bersedekah selain dapat membantu sesama kita. Semoga kita Istiqomah dalam bersedekah.

    ReplyDelete
  3. Kdg2 klau hati kita rs tak tenang dan rs tak kena... ce g bersedekah kpd mereka diluar sana yg sgt memerlukan. Bila diorang senyum dan sng dgn pemberian kita insyaAllah hati kita pun akan turut sng dan tenang...

    ReplyDelete